BLOG

Tanker om innovation der gør en forskel!

Innovation der gør en forskel

I en verden der er turbulent og med stadig større krav til præstation og effektivitet stiger kravene også til innovationen. Og gudskelov innoveres der også en masse i danske virksomheder – men en stor dele af det er i blinde og noget ender sågar som innovation for innovationens egen – eller processens – skyld.

Derfor ser vi langt flere fiaskoer end successer – fordi innovationen reelt ikke leverer hvad en kunde eller forbruger efterspørger.

Mange ressourcer og dyrebar tid spildes – så der må være en vej hvorved vi kan undgå dette.

Er vi gode nok til at skille gode fra dårlige ideer?

Kreative idégenerering er en vigtig nøgle til at skabe effektiv innovation, og noget der skal fokuseres på hvad enten det er enten igennem involvering af forbrugeren eller via ”new-to-the-world” opfindelser i laboratorier, fabrikker eller andre steder.

Men udfordringen ligger nok oftest i, at for mange halve ideer der nok skaber bundklang i den professionelle verden men som forbrugeren ikke forstår, eller ideer der simpelthen ikke er nytænkende nok, lanceres selvom de ikke har gang på jord. Lanceret fordi vi ikke er dygtige nok til at screene mellem mange ideer og fokusere på de gode – selvom det betyder at man nogle gange må ”kill-your-own-darlings”.

Men hvad værre er, er de gange hvor gode ideer sorteres fra fordi en enkelt person eller flere ikke synes om det – eller kan se det reelle potentiale i ideen. Som indsigts og konsulentbureau med stor erfaring ud i netop innovationer har vi for mange gange set det ske.

Hvordan gør de succesfulde virksomheder

Men omvendt har vi også set dygtige virksomheder som har grebet innovationen an på en systematisk og forbrugerobjektiv måde, der har sparet dem tid og penge frem mod lanceringer af produkter.

Produkter der har haft en bedre chance for at komme igennem mellemhandleres, detailhandleres og ikke mindst forbrugerens nåleøje, fordi man har skabt vished om en accept af et produktkoncept hos dem der skal købe det i sidste ende, og om interessen er tilstrækkelig stor til at kunne skabe en levedygtig business case.

Vejen frem for disse virksomheder har typisk været arbejdsprocesser med effektiv konceptscreening og evaluering i løbet af processen, og hvor man har skulle levere dokumentation for netop købsintention, relevans, uniqueness, m.m.

Vi ser det typisk i virksomheder der arbejder med de traditionelle ”stage-gate” processer – men også mindre virksomheder har haft succes ved at stille sig konstruktivt skeptiske til sine egne ideer.

Hvordan supplerer man ”logik og den sunde fornuft”?

Gennem vort koncept screenings værktøj Wilke Explore har vi hjulpet mange af vore kunder med netop sortering af ideer.

På en nem og omkostningseffektiv måde får vi overblik over hvad der skal videre i processen, og hvad der ikke skal, målt op imod de erfaringer og benchmark som vi har fået opbygget.

Wilke Explore er et værktøj som vore kunder i stigende omfang benytter sig af, for at sikre at penge ikke bliver spildt på koncepter som indledningsvis nok kan se yderste interessant og spændende ud – men som ikke har tilstrækkelig appel hos dem der i sidste ende skal købe ind i det.

Der findes naturligvis også andre metodikker til det samme – herunder ”logik og sund fornuft” – men det er ikke altid at det er nok. Nogle kræver det et fact-baseret grundlag at arbejde videre på.

Vore kollegaer i branchen har naturligvis sine modeller men har du lyst til at høre om hvordan vi arbejder med fact-baseret innovationsscreening og potentialevurdering så send mig gerne en mail på cmj@wilke.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk