BLOG

Strategiske partnerskaber – en vej til øget forretning

To bjergbestigere hjælper hinanden

Strategiske partnerskaber er et middel der på mange måder kan bidrag til øget vækst. Ikke kun værdimæssigt men også forretningsmæssigt. Det var temaet på et fagligt seminar for en god uges tid siden hvor Wilke var vært.

Traditionelt centrer mange MarCom partnerskaber sig omkring sponsorater i enten sportens eller kulturens verden. Det primære formål er at skabe opmærksomhed omkring varemærket og evt. ride med på bølgen af positive relationer hertil.

Strategiske partnerskaber går i dag langt videre og kan antage mange former der ofte er en god kilde til øget forretning. Det kan enten være i form af affiliate marketing, partnerskaber om salg af produkter og ydelser, distributionssamarbejder og de mere sofistikeret og målrettede former for samarbejder med et almennyttigt formål.

Forskning fra CBS ved professor Lars Grønholt har tidligere påvist positiv effekt af strategisk samarbejder, og det var da også konklusionen på seminaret som bl.a. have indlæg fra Løgismose, Røde Kors og Codan . Der var også et par positive overraskelser.

Værdifællesskab er ikke en forudsætning for succes

Det viser sig, at et tæt værdifællesskab i udgangspunktet ikke nødvendigvis er en forudsætning for succes. Denne vurdering kommer fra et case study af tre partnerskaber som vi hos Wilke har lavet blandt danske forbrugere.

Studiet omhandler bl.a. værdifælleskaber som grundlag for et partnerskab, holdninger til brands og partnerskaber samt købsintention. En vigtig indsigt fra studie er, at selv der hvor forbrugeren umiddelbart ikke ser et værdifællesskab er der en positiv gensidig afsmitning både i form af tilførsel af nye værdier eller ved styrkelse af de eksisterende. F.eks. er de positive effekter på image parametrene mere positivt for Netto og Løgismose samt Røde Kors og Kildevæld, end makkerparret B&O og Audi.

Købsintentionen stiger

Men vigtigere er, at det gennemførte casestudy viste en positiv afsmitning i købsintentionen.

F.eks. handlede 50 % af de adspurgte flere Løgismose varer, hvad også har kunnet aflæses positivt i Løgismoses regnskaber. Og det uden at resultatet af den traditionelle Løgismose forretning er blevet forringet. Men også Netto har vundet i form af bedre image omkring Økologi, samt en øget tiltrækning af kunder. Ligeledes viser det sig, at der en positiv udvikling i såvel købsintentionen for Kildevæld og villigheden til at støtte Røde Kors, på trods af en fordom kunne være, at et sådan samarbejde ville være skadende for Røde Kors.

På det professionelle marked viser det sig også at der en positiv effekt ved at samarbejde på tværs ved at sælge hinandens varer i partnerskaber, dygtigt illustreret af Codans mange forskellige samarbejder, der har styrket Codans position på markedet.

Vær ikke skeptisk – det er forbrugeren ikke

Så skal man konkludere på såvel analyser som de eksempler der blev fremført, er forbrugeren langt mindre skeptisk end virksomhederne når det gælder strategiske samarbejder. Og når man så kaster sig ud i et strategisk samarbejde så er det gennemgående råd fra  indlægsholderne at gå ”all in”.

Ikke alle samarbejder er lige gode – så forbered det grundigt

Men det betyder naturligvis ikke, at alle samarbejdskombinationer er lige gode – og nogle kan stadig være skadelige. Derfor bør den grundig forberedelse, forarbejde og analyse være en forudsætning inden man kaster sig ud i strategiske samarbejder.

For at understøtte det har vi, i Wilke et partnerskab screeningskoncept hvor det er muligt at måle strategisk fit og brandfit før, under og efter et samarbejde. Nysgerrig i vores studie af Audi & B&O, Løgismose & Netto samt Røde Kors og Kildevæld? Send mig gerne en mail hvis du vil høre mere på cmj@wilke.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk