BLOG

Rapport fra Strømstad: Hvor er kreativiteten blevet af?

Bring Dialogs årlige Dialogkonference i Strømstad er afsluttet onsdag eftermiddag i sidste uge, og alle er tilbage i hverdagen igen.

550 marketingfolk fra hele Skandinavien var samlet i fire dage for at høre indlæg, deltage i workshops og netværke – alt sammen med ét formål – at lære mere om dialog- og relationsmarkedsføring i alle former og varianter.

Den årlige Dialog Konference i Strømstad, der arrangeres af norske Bring Dialog, er den største af sin slags i Skandinavien med mere end 500 deltagere hvert år og p.t. op til 60 speakere og eksperter, som giver indlæg over 4 dage. Efter min mening er det faglige niveau meget højt, og det overstiger langt tilsvarende arrangementer, som fx afvikles af DMA i USA. I tillæg hertil er der et unikt socialt program, som formår at knytte de mange deltagere tæt sammen i løbet af bare fire dage.

dialog-trekant

 

I år var der to gennemgående temaer – data og følelser, hjernen og hjertet, logic and magic. Men der manglede én dimension – nemlig kreativiteten – som skal binde data og følelser sammen. Uden en kreativ eksekvering nytter gode tanker om data og følelser ikke en døjt!

Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke på Brings lønningsliste, og jeg høster ikke nogen fordele af at skrive denne anmeldelse. Men ikke desto mindre har jeg noget på hjerte, jeg gerne vil dele med jer. For Dialogkonferencen er noget af det bedste, jeg fagligt har deltaget i de sidste ti år, det være sig i resten af Europa eller i USA. Og i år var tredje gang, jeg var med.

Fra søndag eftermiddag til onsdag eftermiddag var der 58 faglige indlæg, fordelt på egentlige præsentationer og på workshops. Jeg kunne af gode grunde ikke overvære dem alle, men lad mig kort dele min oplevelse af de tre bedste indlæg jeg overværede:

Kjell Nordström – Multiurban Companies, Ultra Modern Companies and The Art of Making Money

Kjell Nordström er kåret blandt de ti bedste ”management thinkers” i verden og er sammen med sin makker, økonomen Jonas Ridderstråle, forfatter til bøger som Funky Business (1999) og Karaokekapitalismen (2004).

I sit indlæg i år tryllebandt han publikum i to timer uden andre hjælpemidler end en flipover! Ingen charts, ingen film, intet andet end ham selv og et stykke papir!  Han delte sine visioner om fremtidens virksomheder med os, og vi lærte om begreber som Temporary Monopoly (brands som ejer vores hjerner, fx Apple og Ikea) og Tacit Knowledge (tavs viden dvs. den uudtalte viden, som findes i enhver organisation).

Hans seneste bog “Urban Express” fra 2015 bør være et Must Read.

Lars Silberbauer – The LEGO Social Media Journey

Lars Silberbauer er Senior Global Director Social Media & Video, Lego Group, og hans fortælling om, hvordan LEGO bruger video på YouTube og sociale media til at komme ud i verdenen og engagere børn og voksne, er fantastisk.

Historien om hvordan man for 100 USD kan skabe en social media kampagne om ”George – fortæl din historie” og om ”KRONKIWONGI” vil gå over i historien som Marketing Classics.

Du kan se mere om de to kampagner på YouTube:

LEGO Life of George

LEGO KRONKIWONGI project

Ken Segall – Insanely Simple, The obsession that drives Apple’s Success

Ken Segall er tidligere kreativ direktør hos TBWA/Chiat/Day og manden bag Apple’s Think Different kampagne og med det udgangspunkt talte han om det, der var grundlaget for Apple’s succes, efter Steve Jobs vendte tilbage – Simplicity!

Du kan se mere om Kens tanker om enkelthed her: http://kensegall.com/talk/

Alle disse tre indlæg handler grundlæggende om mennesker, følelser og relationer.

Maskinrummet

I tillæg hertil hørte jeg flere indlæg om maskinrummet – det underliggende digitale set-up, som skal være på plads i et dialogprogram, og jeg lærte så mange frække ord i bogstavsforkortelser, at det svimler for mig – CEX, CX, DMP, RTB, UX, DSP, ASP, CSP og mange, mange flere – jeg kan faktisk skrive en sætning med 7 forskellige bogstavsforkortelser, som kun marketingautomation eksperter kan forstå.

Jeg kan også konstruere en sætning med 7 forskellige bogstavsforkortelser, som ingen forstår, men den ser godt ud!

Hvor er kreativiteten?

Jeg manglede den sidste del af treenigheden – det, der binder maskinrum og gode tanker om dialog og relation sammen – nemlig kreativiteten, eksekveringen af både teknisk kunnen og forståelse af relationen i stærke kreative koncepter og eksekveringer, som trænger gennem støjen og genererer både opmærksomhed, forståelse, engagement og handling. For uden kreativitet ingen effekt!

Lad dette være en opfordring til Bring Dialog til næste års Dialogkonference – lad os få kreativiteten på banen også!


Søren Pedersen har arbejdet med Customer Insights og rådgivning i mere end 30 år. Udover sit daglige virke er han også ekstern lektor på CBS, hvor han underviser i fag som Relationsmarkedsføring og Markedsanalyse, og han er en hyppig indlægsholder på bl.a. DMA kongressen, Post Danmarks Inspirationsdage, FDIHs e-handelskonference og senest på Dialogkonferencen 2016.

Billede: Dialogkonferansen 2016

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk