BLOG

Kan energiselskaberne spå i en uklar krystalkugle?

Når energiselskaberne prøver at kigge ind i fremtiden, ser de som oftest kun prismæssige, teknologiske, regulatoriske og konkurrencemæssige muligheder og trusler. Mærkeligt nok så bliver den væsentligste spiller på markedet – forbrugerne – ofte overset i den sammenhæng. På trods af at netop tendenser og trends blandt forbrugerne kommer til at få væsentlig indflydelse på fremtiden for energiselskaberne.

Langt de fleste, som beskæftiger sig med forbrugerindsigt og trends vil nikke genkendende til netop disse trends, som kan få stor indflydelse på fremtidens elmarked:

  • Fra ”ejerskab” til ”adgang til” – det vi også kalder deleøkonomi.
  • Fra ”individualitet” til ”fællesskab”
  • Fra ”komplex” til ”transparent” (simpelt)

Deleøkonomien vokser på alle områder, og den er også på vej til elmarkedet.

Der forskes på DTU, der er allerede etableret et bofælleskab med 50 familier, som er stort set selvforsynende med el, og i USA er de første forbrugergrupper i gang med at søge tilladelse til at dele den strøm, de selv producerer, fremfor at levere den til elselskaberne. Elproducenter og forbrugere smelter sammen til ”prosumers”. Teknologien er til stede, det er i dag kun lovgivningen, som hindrer det i at ske.

Bevægelsen væk fra individet i centrum til fællesskabet i centrum er helt i tråd med denne udvikling. Forbrugerne søger mod meningsfulde fællesskaber, og det at gøre sig uafhængig af store selskaber og i stedet gå ind i et demokratisk styret lokalt fællesskab om elforsyningen er meningsfuldt – og paradoksalt nok er det også kernen i andelsbevægelsen, som langt de fleste elselskaber har deres rødder i.

Vi søger i stigende grad enkelhed og transparens i alle livets sammenhænge – også hvad angår elforsyning og ikke mindst afregning af forbrug. Engrosmodel og datahub har ikke gjort elforbrugerens liv mere transparent. Engrosmodellen har blot gjort det nemmere at skifte elleverandør og har gjort faktureringsprocessen enklere. Men det har ikke rigtig haft nogen effekt på elforbrugerens mobilitet, og elregningen er stadig uigennemsigtig for de fleste.

Nutidens og fremtidens boligbyggeri går mod lavenergi og selvforsyning, og inden længe vil boligen sandsynligvis være nettoproducent af energi. Og den udvikling vil sætte yderligere skub i udviklingen mod danskerne som prosumers på elmarkedet.

Så svaret på overskriftens spørgsmål er nej – energiselskaberne er nødt til at pudse krystalkuglen!

 

Søren Pedersen er partner i analyse- og konsulenthuset Wilke. Søren Pedersen er til daglig rådgiver om bl.a. kundeloyalitet, branding og kundesegmentering for en række af landets største elselskaber.

Dette indlæg blev oprindeligt publiceret hos energiwatch.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk