BLOG

Kan en elmåler være loyal?

En kæmpe IT-investering i energisektoren er netop overstået med et godt resultat. Men energiselskabernes investeringer i IT er ikke slut endnu – den næste venter uden for døren, og den handler om kundeloyalitet.

Her godt seks måneder efter engrosmodellen og datahubbens lancering er vurderingen fra de fleste, at de i det store træk fungerer efter hensigten. Netselskaberne sender forbrugsdata til datahubben, hvor handelsselskaberne kan hente den information de skal bruge, for at kunne fakturere kunderne.

Kunderne får nu kun én regning fremfor to, og alle venter lidt med tilbageholdt åndedræt på, om mobiliteten blandt elkunderne vil stige.

For historisk har energiselskaberne registreret kunderne som et målernummer.

Måleren er den konstant eller fixpunkt hvorom alt forbrug og fakturering drejer. Beboerne på adressen er blot ”gennemrejsende”, som skal betale regningen, medens de har taget ophold ved måleren.

Der eksisterer ikke et samlet overblik over et kundeforhold, for den samme kunde kan være registreret under flere forskellige målernumre (helårsbolig, sommerhus, måleren i annekset osv. osv.). Og der eksisterer sjældent mere viden om kunden end navnet og adressen samt forbrugs- og faktureringshistorik.

Kunder på nyere forretningsområder som fiberbredbånd er registreret i separate kundedatabaser, så hverken indenfor el eller på tværs af produktområder er der overblik over det samlede kundeforhold.

Et samlet overblik over kundeforholdet kræver IT og systemer i lange baner – nuværende ”målerregistre” skal transformeres til kundedatabaser med overblik over det samlede kundeforhold, der skal udvikles Data Management Platforme og der skal bygges Marketing Automation Systemer, der er fundamentet for at bygge en dialog med kunderne og skabe en forståelse af dem.

Så svaret på spørgsmålet i overskriften er nej. En elmåler kan ikke være loyal – alene kunder kan være loyale. Og derfor må energiselskaberne, hvis de vil holde på kunderne, investere i at lære kunderne at kende og bygge en relation til dem.

 

Dette indlæg blev oprindeligt publiceret hos energiwatch.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk