BLOG

Jeg mangler en app – er der nogen, der har set den?

Der mangler en digital løsning. Og det er egentlig underligt. Verden er fyldt med digitale muligheder. Vi forbrugere kan være med på alle tænkelige måder. Vi kan søge og bidrage, og vi kan være influentials. Men alligevel mangler der noget. Jeg står f.eks. ugentligt ved en vinhylde og vælger traditionelt. En app på min smartphone kunne hjælpe. Hvis den fandtes. Det gør den desværre ikke.

Hvor er vin-app’en, der giver uafhængige råd ud fra min geografiske placering?

Jeg interesserer mig lidt for vin. Smager gerne nye vine så ofte jeg kan komme til det. Jeg læser med interesse vinanmeldelser. Både på tryk og på nettet. Og jeg synes, jeg finder god, uafhængig inspiration her. Men ofte får jeg ikke noteret, at jeg skal huske at købe dén og dén vin… Derfor står jeg ofte ude ved vinhylderne og har brug for… noget mere. Et eller andet, der nemt og enkelt kan minde mig om, hvilke vine jeg bør prøve lige præcis i denne butik.

Og så er det jeg tænker: Når nu vi forbrugere er så ”connectede”, når vi har skiftet til mobile platforme, når vi har dowloadet apps til alt muligt: Hvordan kan det så være, at ingen af disse apps kan fortælle mig, hvilke flasker, jeg burde prøve? Og hvilke jeg skal holde mig fra? Netop i den butik, hvor jeg er lige nu? Hvordan kan det være, at de medier, hvis anmeldelser, jeg stoler på, ikke har lavet sådan en? Ét dansk medie har en løsning, hvor man kan søge via webbrowseren. Det tager bare lang tid med en håndholdt enhed.

Hvor er den vin-app der kan guide os til de gode køb dér hvor vi er lige nu?

Hvor er den vin-app der kan guide os til de gode køb dér hvor vi er lige nu?

Der er en oplagt mulighed for at sælge ‘gammel vin på nye flasker’

Der kan være penge i at dække særlige forbrugerbehov. For jeg vil gerne betale for den. Jeg kunne faktisk også gå med på at betale et abonnement for ekstra ad-on’s (fx forskellen på vinens normalpris og tilbudspris, der løbende blev opdateret). App’en ville på denne måde være svaret på et vigtigt behov hos mig som forbruger: At lade mig dyrke min interesse (for vin) på en måde, der er tilpasset mit behov her og nu – og som hjælper mig til at vælge rigtigt.

Umiddelbart burde det være en enkel løsning, så medmindre den er svær at programmere, hvorfor findes den så ikke i forvejen? Det virker som om udviklingen af indhold i mediebranchen ofte er tænkt ud af en ret traditionel måde at tænke på: ”Vi laver indhold om et emne og vi præsenterer det, som vi synes, det skal præsenteres”. Hvilket er fint nok.

Udfordringen er imidlertid, at indhold i dag flyver rundt på alle mulige enheder og ikke længere er bundet til én enhed. Dermed er indholdets relevans for læseren/seeren/brugeren noget på én platform, og noget andet på en anden platform. Mit vineksempel viser at nye platforme, mobilitet og øget tilgængelighed har gjort, at det samme indhold – ved at blive udskåret anderledes og brugerorienteret – kan få en helt ny relevans og derigennem måske betalingsvillighed for læseren/brugeren. En relevans, hvis indtægter går direkte på bundlinjen fordi indholdet allerede eksisterer.

Har dine brugere tilsvarende behov, der ikke bliver dækket?

Den afgørende metodeforskel er, at man gør en indsats for at sætte sig i forbrugerens sted. Man må tænke innovation og udvikling ud fra et dybt indblik i forbrugerens verden og dagligdag samt hvilken relevans ens indhold har – eller kan tænkes at have. En struktureret jagt i forbrugernes liv kan afdække de områder, hvor der kan gøres en forskel, ikke kun ved at registrere forbrugeradfærd, men forstå motiverne for den.

Så til jer derude, der har vin-databaserne: Lav en vin-app som omtalt, så køber jeg den. Og det behøver ikke stoppe dér.

2 kommentarer til “Jeg mangler en app – er der nogen, der har set den?

  1. Thomas Rydahl

    6 år siden

    Tak for endnu et inspirerende oplæg. Jeg mangler helt klart den app. Jeg ved fra min nevø, der elsker vin og er i lære som vinhandler at det lokale salg er vigtigt, så dette er et godt supplement til den menneskelige kontakt.

    • Kim Angel

      6 år siden

      Hej Thomas
      Tak for din kommentar. Det er godt at høre at vi i hvert fald er to, der savner den. I virkeligheden hænger ovenstående vel også sammen med at vi som forbrugere bliver stadigt mere kompetente i vores købsbeslutninger. I mange år har forbrugerne vist næsten været lige så godt orienterede om elektronik- og digitale produkter som sælgerne i butikkerne. Og kompetente kunder kan dermed være noget, der får sælgere og rådgivere til at være endnu mere oppe på tæerne.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk