BLOG

Forbrugernes ansigt afslører e-handlens vinder

Jeg er en af dem som langt hen af vejen hellere vil sidde i ro og mag i sofaen og shoppe sko, smykker og andre bekvemmeligheder. Alternativet; at skulle tage højde for åbningstider, andre kunder og andet besvær, som er medvirkende til, at gøre det til en stressende oplevelse at handle i fysiske butikker. Det er bare mere convenient og ofte billigere at handle online (især hvis man handler udenrigs). Det var derfor med glæde, at jeg deltog i fejringen af den danske e-handel, ved FDIHs E-handelsprisen 2014 på Frederiksberg i forrige uge.

Wilke var sponsor for E-handelsprisen

Kåringen var en sand fejring af branchens innovatører, first movers og vindere inden for områder som Bedste mobile løsning, Bedste Omnichannel-virksomhed osv. Mere end 550 personer deltog i aftenens prisuddeling med værten; Natasha Friis Saxberg, som var fløjet ind fra New York. En af grundene til at jeg deltog var at Wilke udover at lave den månedelige opgørelse af internethandel for FDIH også var deltagende partenner på kåringen.

Sådan fandt vi vinderen af ”Brugernes Favorit”

ehandelsprisen2014Wilke var hjernen bag kåringen af ”Brugernes favorit” hvor de nominerede til prisen var Nicehair.dk, Cykelpartner.dk og Bon’a Parte.

Metoden der lå til grund for at finde vinderen er en mindre anvendt, men dog en meget interessant metode; en metode der via webcam aflæser ansigtets reaktioner overfor stimuli, – i dette tilfælde et besøg på et website.

Mere konkret tager metoden afsæt i devisen ”The more people feel, the more they spend” og vi ved at størstedelen af købsbeslutninger er emotionelle og ikke rationelle og derfor er reaktioner på stimuli, – i dette tilfælde, navigation rundt på og køb via 3 forskellige websites, – afgørende for holdningen til brandet eller eksponeringen. I udvælgelsen havde vi altså fokus på den oplevelse som et besøg på hjemmesiden skaber.

Kort fortalt fandt vi frem til vinderen af brugernes favorit på følgende måde:

  1. Først der blev der optaget en videosekvens af købsforløbet på de tre nominerede websites
  2. Disse videoer blev vist for 180 personer, der var særligt udvalgt til formålet
  3. Mens videoen blev afspillet, aflæste vi mere end 60 ansigtsvektorers forhold (var respondenten glad, sur, overrasket osv.)
  4. De aflæste ansigtsvektorer blev opdelt i positive og negative emotioner.
  5. Ud fra ovenstående kategorisering kunne vi til sidst beregne en valens-score (positive emotioner – negative emotioner) og fandt dermed frem til en vinder, som i øvrigt endte med at blive Bon’a Parte.

Metoden er velegnet til alle typer af visuel stimuli

I dette konkrete eksempel har vi evalueret en hjemmeside og herunder købsforløbet, men metoden er også egnet til test af reklamefilm, emballage, still billeder og animationer m.m.

Aflæsningen af ansigterne genererer en masse data, men det metoden dybest set gør, er at bl.a. at måle om modtageren er glad, forvirret, bange, ked af det, engageret mv. Der ligger naturligvis mere bag, så dette er en simplificeret beskrivelse.

Metoden er, sammenlignet med andre metoder, stærk fordi den formår at adskille de forskellige typer af emotionelle reaktioner. Det er sågar muligt at se, præcis hvornår i fx. en video, at glæde skabes. Det gør, at man kan se hvornår i forløbet budskabet er stærkt og hvornår det er mindre stærkt.

Hvad tænker du? Er det en mulig erstatning for eyetracking, eller er det supplement?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk