BLOG

Branding kommer indefra!

Jeg skrev i sidste uge om politiet, og hvordan man bygger relationer og tillid. Og man gør det ved at leve brandet ud i hverdagen. Og jeg kom med den påstand, at politiet har et stærkt brand. Men hvorfor har politiet det?

Branding handler ikke om markedsføring og smarte reklamer, det handler om at kende sig selv og de kompetencer, man besidder. Kun gennem systematisk at afdække og forstå organisationens selvopfattelse og kompetencer kan man skabe en stærk brand platform. Og kun gennem at inddrage medarbejdere i både udvikling og senere implementering og eksekvering kan man sikre, at brandet lever. Og når brandet leves ud blandt medarbejderne, så er den nødvendige ”klangbund” for hele den kunderejse, vi som borgere oplever med politiet, skabt. Og tilsvarende den klangbund vi som kunder i enhver virksomhed bør opleve. For et stærkt brand er den nødvendige forudsætning for segmentering, CEM, loyalitet, produktudvikling , innovation og … top- og bundlinie!

Eller sagt med andre ord: ”Marketing er, hvad du gør, branding er, hvem du er!” Og hvis ikke du er dig selv i hele kundens rejse sammen med dig, så bliver du utroværdig – dit brand er dit løfte til markedet.

Hvad er en god brand platform?

En brand platform er et strategisk ledelsesværktøj, der styrer alle virksomhedens eller brandets aktiviteter – ikke kun ekstern kommunikation men også produktudvikling, adfærd, sprog, intern kommunikation og samarbejdet med interessenter og eksterne samarbejdspartnere. Sammen med evnen til at drive en effektiv forretning er brandplatformen de to kernekompetencer, hvorpå løsningen af alle strategiske udfordringer hviler.

En god brand platform:

  • Har et strategisk match med vision, mission og værdier
  • Er troværdig i det marked, man agerer i
  • Er relevant for både kunder og potentielle kunder
  • Er differentierende i forhold til konkurrenter
  • Er motiverende for medarbejderne

En god brand platform er IKKE en smart reklame pay-off eller kreativt eksekverede reklamer men derimod den grundlov, som regulerer alle aktiviteter – også kommunikation.

Wilke Brand Statement

Brand platformen er så at sige virksomhedens DNA og løfte til alle interessenter. Et eksempel på et brand med et stærkt DNA er udover politiet også  Call me og ”Tal ordentligt!”– funderet blandt medarbejderne og kulturen i virksomheden, levet ud i hverdagen, fra ledelse til menig medarbejder og eksekveret i alle kontaktpunkter med kunderne.

Call me purpose foldes ud

Du siger, at ”Tal ordentligt” ikke primært er en branding øvelse. Men du siger også, at indsatsen er en klog ting ”forretningsmæssigt?

Hanne Lindblad: ”Der er ingen modsætning. Det er tre år siden, vi søsatte øko-systemet ”Tal ordentligt”. Sidste år var det bedste i Call me’s historie. Vi er mere relevante end nogensinde, fordi vi har fokus på at tilføre samfundet en reel værdi via de initiativer, vi investerer i. Vi har som ledere altid et valg, når vi bruger vores markedsføringskroner. Så for mig er det logik, at det giver både top- og bundlinje”.

Hanne Lindblad, CEO, Call me, til Markedsføring nr. 02, 24.02.15

As is, To be

Oftest gribes processen an med et indefra og ud perspektiv, og man glemmer at inddrage den organisation, som skal leve brandet bagefter. Nogle gange går det godt, men oftest står man tilbage med et DNA, som organisationen hverken kan genkende sig selv i eller finde ud af, hvordan man skal eksekvere. Og konsekvensen bliver, at alle eksekverer ud fra deres egen fortolkning. Og det fører oftest til et brand eller en virksomhed, som sender vidt forskellige signaler afhængig af, i hvilke kontaktpunkter man møder den. I sådan en situation bliver resultatet en manglende differentiering og positionering i markedet.

Måden at undgå denne situation på er, ved at ledelsen bevidst inddrager alle grene af organisationen og lader medarbejderne være med til arbejdet med at uddrage og formulere det DNA, der i langt de fleste tilfælde allerede ligger indfældet i væggene, og som eksisterer som uskrevne, implicitte leveregler, opfattelser og normer.

Arbejdet med at udvikle et brand DNA er i virkeligheden ikke et arbejde, som starter fra grunden, det er tværtimod et arbejde med at rense og filtrere det DNA materiale, som allerede eksisterer.

Hvis du vil læse mere om branding, segmentering, styring af kundeoplevelser, styring af produktudvikling og innovation, så læs Wilkes nye magasin, som udkommer om 14 dage.

Du kan allerede nu registrere dig og sikre dig et eksemplar ved at udfylde denne formular:

Bestil et gratis eksemplar af Wilkes Magasin

Dit navn

Din e-mail

Din jobtitel

Firma

Postadresse

Postnr

By

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk