BLOG

Big Data eller Big Why?

Threadless.com design af Benjamin Ang

Threadless design af Benjamin Ang.

Det er netop blevet tirsdag lokal Chicago tid og jeg befinder mig lige nu i denne storslåede by.

Jeg er til DMA2013, den årlige konference om Direct Marketing arrangeret af The Direct Marketing Association i USA. DMA er stedet for ”Data driven marketeers”, og derfor er der også på kongressen  et stort fokus på Big Data og  data i enhver afskygning.  Flere hundrede forskellige indlæg og  udstillere, som alle kan hjælpe dig med at gøre data til bedre forretning. Data er Gud!

Og midt i de mange udemærkede indlæg kommer så et indlæg fra Bob Nanna, ansvarlig for sociale media hos threadless, et community der handler om formidling af grafisk kunst og design, med det formål, at rejse penge til kunstnerne. Indlægget er totalt blottet for data, men fyldt med entusiasme og forståelse af hvad en god forretningsmodel handler om!

Threadless

Threadless er et community og en virksomhed, der er startet med det formål, at skabe, støtte og købe grafisk kunst og design. Virksomheden blev startet for over 10 år siden,  her i Chicago af Jake Nickell and Jacob DeHart og med en startkapital på 1.000 USD.

Kunstnere og designere uploader  forslag til grafiske illustrationer på t-shirts til threadless’s website, og brugerne stemmer. Får forslaget stemmer nok bliver t-shirten sat i produktion og kunstneren får 2.000 USD. Bliver t-shirten senere genoptrykt, betales honoraret én gang til.

Det lyder som en udpræget nichevirksomhed, ikke sandt? ….Men hold så fast!

På nettet kan man læse, at threadless globalt nu har over 2,5 millioner community medlemmer, der er modtaget over ½ million designforslag, der er produceret over 4.700 t-shirt serier, hver med sit unikke design, der er genereret næsten 8,8 millioner USD i støtte til over 1.200 kunstnere og designere over hele verdenen.

I 2008 blev threadless udråbt til  “The Most Innovative Small Company in America”.

Omsætningen oplyses ikke, men ”kilder tæt på virksomheden” oplyser, at den er på den rigtige side af 50 millioner USD om året. Og sandsynligvis meget på den rigtige side.

Hvorfor Big Why?

how-what-whyOg hvorfor er det indlæg så spændende? Det er det, fordi resultaterne ikke handler om hvad man gør eller hvordan man gør det.

Den handler om hvorfor man gør det!

Det er Why, der er kernen i forretningsmodellen og i den value proposition man går til markedet med, ikke What eller How!

Threadless er stiftet og drevet af mennesker, som alle kan identificere sig de værdier, kulturen og de mål, der præger virksomheden.

Heri ligger forklaringen på ikke bare Threadless’s succes men også forklaringen på hvorfor virksomheder som fx Apple,  og Zappos.com er blevet mega successer.

Det handler ikke om, at Threadless laver t-shirts med grafisk kunst på, det handler om hvorfor de gør det –for at skaffe penge til kunst og kunstnere. Det handler ikke om, at Apple laver lækkert designede devices, det handler om, at de vil skabe bedre og platformsuafhængige brugeroplevelser. Det handler ikke om at Zappos sælger sko på nettet, det handler om, at de vil levere second-to-none kundeservice-oplevelser.

Og når først Why er plads, så giver alle indlæggene om Big Data mening, ikke før. For uden et klart Why, er der ikke nogen data set i et længere perspektiv.

Hør Simon Sinek tale om Why, How, What.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk