10 ting vi kan lære af politiet om at bygge relationer og tillid

BLOG

10 ting vi kan lære af politiet om at bygge relationer og tillid

Politiet kan noget, som vi andre kan lære meget af – man forstår nemlig, hvordan man i det daglige kommunikerer med sin omverden.

Jeg hørte torsdag i sidste uge politiinspektør Bent Isager-Nielsen tale om, hvordan man bygger relationer og tillid. Og jeg er imponeret!

Bent Isager-Nielsen talte på Wilkes gå-hjem-møde om segmentering. Og selv om hans indlæg ikke drejede sig om segmentering, så handlede det i bund og grund om alt det, vi gerne vil kunne, når vi segmenterer et marked eller en kundegruppe – nemlig gennem dialog med et segment at opbygge en relation og en tillid, som kan føre til mere eller bedre forretning – i politiets tilfælde til mere og bedre information, bedre forebyggelse og højere opklaringsprocent.

Det nu hedengangne mobilselskab Mobilix havde fat i noget af det rigtige, når direktør Monique Moullé-Zetterström på  dansk med charmerende fransk accent udtalte ”Samtale fremmer forståelsen”.

Mobilselskabet Call me har fat i det med hele ”tal ordentligt” -konceptet, som ikke kun er en kampagneplatform, men nærmest et ”reason-to- be” for Call me.

Politiet har fat i det, selv om de ikke iscenesætter det i kampagner

Jeg har i tidens løb været i hundredvis af virksomheder og organisationer, hvor jeg på plakater på væggene i kantiner og mødelokaler har kunnet se og læse flotte missioner og visioner – ”Vi er kundeorienterede”, ”Vi møder vore kunder i øjenhøjde”, ”Vi er lydhøre”,” Vi engagerer os”  og mange andre flotte skåltale statements. Men i mødet med de samme virksomheder som kunde, er der desværre mange, der ikke kan leve op til de flotte løfter.

Men i politiet kan man! Fordi der undervises i det allerede på Politiskolen, og det leves ud i det daglige, ikke kun i pressen og i kampagner. Fra landbetjenten over betjentene i nærpolitiet til efterforskere i kriminalsager er der enkle spilleregler, som følges. Det er kommunikationen i mødet med kunden, offeret, vidnet, den mistænkte, den sigtede eller gerningsmanden, som er afgørende.

Hvordan?

Det er helt afgørende for at skabe tillid og relation i enhver kommunikationsproces ,også i politiets arbejde,  at man har nogle enkle og klare spilleregler, som formuleret af Bent Isager-Nielsen:

  1. Rum den anden person og hans handlinger – følg nærmest klinisk og uden fordømmelse op på personens svar
  2. Vær ikke dybt optaget af dit næste spørgsmål, men vær til stede i samtalen og vær klar til at skifte spor, hvis det er relevant
  3. Stil åbne spørgsmål og placér dine egne fordomme og overbevisninger i baggrunden
  4. Følg op med hv-ord (hvorfor, hvordan, hvornår, hvorledes etc.)
  5. Lad personen komme til orde – også og måske især med det, der ikke passer i den hypotese, som du lige nu arbejder med
  6. Konfrontér og forehold med det, der ikke passer på de øvrige omstændigheder, uden at være konfronterende og konfliktsøgende
  7. Overbevis om at den pågældendes udsagn er af betydning
  8. Gør ikke forskel på høj og lav – og vær retfærdig og farveblind
  9. Hvil i dig selv – lad være at spille noget du ikke er
  10. Forehold eventuelle beviser og andre personers udtalelser om hændelsen eller forbrydelsen på en objektiv måde

Ovenstående viser, at politiet til fulde har forstået det, vi andre kæmper med at få til at fungere i hverdagen – at man for at bygge en relation skal arbejde med relationens DNA – fakta, holdninger og følelser – i nævnte rækkefølge.

Jeg ved ikke, om politiet løbende måler sin NPS score i den danske befolkning – om man vil anbefale politiet til familie, venner og kollegaer. Men hvis man gjorde, er jeg sikker på, at politiet ville score 50 % eller derover – det som, ikke kun i dansk men også i globalt perspektiv, betragtes som excellent. Eneste undtagelse er nok det segment, som p.t. befinder sig på den forkerte side af tremmerne!

Hvis du vil vide mere om, hvordan man skaber den kultur og det brand, som man kan bygge relationer på, så læs med i næste uge, hvor jeg skriver om brand DNA’et, og hvordan man får det frem i lyset.

 


 

Bent Isager-NielsenBent Isager-Nielsen er politiinspektør og efterforskningschef ved Københavns Vestegns Politi. Tidligere chef for Rigspolitiets Rejseholds Drabssektion, forfatter, underviser og foredragsholder og ofte benyttet kommentator på TV og i den trykte presse.

 


 

Der er én kommentar til “10 ting vi kan lære af politiet om at bygge relationer og tillid

  1. Pingback: Branding kommer indefra!


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

     

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk